Aardewerk Han, Song en Tang Dynastie
De techniek voor het maken van porselein werd pas tijdens de Tang-dynastie (618-907) ontwikkeld. Voordien, maar ook na de uitvinding van porselein, werd in China aardewerk geproduceerd. Het aardewerk uit de Han (206 BCE - 220 CE), de Tang (618-907) en de Song dynastie (960-1279) neemt hierin een belangrijke plaats in. Het Han-aardewerk is voornamelijk afkomstig uit opgravingen in grafsites. Die vondsten bestaan uit gebruiksvoorwerpen als vazen en flessen, maar ook uit beeldjes die mensen of dieren voorstellen. Uit die eerste categorie is voornamelijk het hu-type vaas bekend. Binnen de tweede categorie zijn dan weer vooral de aardewerken paardenbeeldjes befaamd. Hoewel porselein vanaf de Tang-dynastie werd ontwikkeld, bleef de productie van aardewerk nog bestaan onder deze dynastie. Ook uit deze periode zijn verschillende beeldjes en vazen uit graven bewaard, niet zelden voorzien van levendige kleuren.
Aardewerk moet steeds geglazuurd worden omdat het poreus is. Het glazuur geeft meteen ook een kleur aan de Chinese vaas, pot of beeld. Het Song-keramiek is vaak monochroom en zacht van kleur. Tijdens de Song-dynastie werd aardewerk vaak bedekt met wit slib om het op porselein te doen lijken. Het aardewerk uit de Han-, Tang- en Song-periode is niet voorzien van een merkteken. Het aanbrengen van zo’n stempel kwam pas later in algemeen gebruik. Een expert baseert zich bij de taxering daarom op andere elementen zoals stijl, kleur en materiaalgebruik.
Chinese vazen
Vazen maken een groot deel uit van het Chinese keramiek. Soms als enkel stuk, per twee of zelfs als set van meerdere Chinese vazen zijn ze een herkenbaar beeld binnen het Chinese aardewerk en porselein. Binnen elke Chinese dynastie werden vazen geproduceerd, soms als gebruiksvoorwerp, soms als grafonderdeel of dan weer als decoratief stuk. In de vroegste periodes uit de Chinese geschiedenis werden ze gemaakt van aardewerk, vanaf de Tang-dynastie (618-907) ook uit porselein.
Vanaf de Ming-dynastie (1368-1644) bracht men onderaan de vaas een stempel of merkteken aan, waarnaar men in het Engelse vakgebied refereert met de term ‘Mark and Period’. Hoewel ze een belangrijke indicatie kunnen geven over de datering en dus ook over det taxatie van de Chinese vaas, zijn ze niet altijd even waterdicht. Een expert kijkt daarom voor de taxatie ook naar het glazuur, het kleurgebruik en de kwaliteit van een Chinese vaas. Ook de vorm van de vaas helpt om de dynastie-van oorsprong te herkennen. Zo zien we bij Song-vazen (960-1279) onder andere de vormen Meiping (pruimvormig) en Yuhuchunping (peervorming).
Tijdens de Ming-dynastie (1368-1644) dan weer bijvoorbeeld de Tiangiuping, of bolvormige vaas en tijdens de Qing-dynastie (1644-1911) is de Liuyeping of ‘wilgenblad’-vaas een van de voorkomende vormen. Met andere woorden: er is een grote variëteit aan vormen waaraan een expert een Chinese vaas kan herkennen.
Chinees Qing porselein
Op het einde van de Ming-dynastie (1368-1644) was het belangrijke keramiekcentrum Jingdezhen beschadigd geraakt. Het begin van de productie tijdens de Qing-dynastie wordt daardoor gekenmerkt door een terugval van het keizerlijk porselein. Deze periode vormt samen met het einde van de Ming-dynastie de ‘transitieperiode’. Dit betekent echter niet dat er een volledige stilstand was van de porseleinproductie. Nog vele kwalitatieve porseleinen vazen, borden en theepotten werden geproduceerd en geëxporteerd.
Verder in de Qing-dynastie (1644-1911) zal de porseleinproductie echter weer zijn volle bloei bereiken. Vooral onder de drie op elkaar volgende keizers Kangxi (1661-1722), Yongzheng (1722-1735) en Qianlong (1735-1796) was er sprake van een bloeiende productie en technische ontwikkelingen. De merktekens of zegels op de porseleinen vaas, bord of theepot bevatten de naam van de heersende keizer, waardoor die belangrijk zijn voor de datering en de taxatiebepaling door een expert. Het Qing-porselein kenmerkt zich door verschillende decoratie-types: van het blauw-witte Chinese porselein, over vijfkleurig aardewerk tot fencai-email. Hoewel het Qing-porselein ook soms een monochrome glazuurlaag kreeg, is de veelkleurige decoratie van de eveneens levendige taferelen kenmerkend voor de Qing-dynastie. De gebruikte kleuren en de afgebeelde taferelen zijn dus naast de zegel, de ‘Mark and Period’ even belangrijk bij de taxering van het Chinese Qing-porselein.
Heeft u een vraag over het herkennen van uw Chinese vazen en of porselein, of bent u benieuwd naar de taxering van uw Chinese vazen?
Gratis uw chinese vazen of porselein laten taxeren? Aarzel niet en contacteer Antiek HuyzePicart vandaag nog voor een vrijblijvende afspraak.